søndag 15. februar 2009

Oppdatering fra Maralal

Da har man kommet seg opp til Melissa i Maralal. Ble henta av Alex taxisjåfør klokken sju på morgenen, og etter to matatuer (kenyansk kollektivtransport) var jeg fremme i Maralal sju timer senere, men en rimelig sliten rompe og rygg etter en humpete vei. Men det var godt å komme til et hjem, for jeg er rimelig lei av kjipe hoteller med harde senger og kun hull i gulvet do. Så da jeg kom hit fikk jeg eget digert rom, men dobbeltseng, tv og dvd ved senga, egen do og hushjelp. Hadde til og med varmt vann i dusjen, noe som var en mangelvare i Tanzania, hvis jeg hadde vann i det heletatt. Så dette er noe man kan bli vant med :D Like etter jeg kom, kom unga tilbake fra skole og barnehage. Det var veldig artig å se tvillingene igjen, siden jeg ikke har sett de siden i juli, og spesielt Selma var litt sjenert, mens Naomi brukte meg som klartrestativ med en gang, noe hu tydligvis har lært fra Noor.

Første dagen vasket hushjelpen alle mine nedstøva og møkkete klær, mens Melissa, kidsa, Lino, hennes mor, bestefar og jeg dro opp til Nairimirimo (bushen) for å sjekke trøkket der, samt Mels svigermor, svigerbror og venninne og masse varer. Etter en ca tre timers tur, på veier som egentlig ikke er veier, men steinete fjellrøyser og uttørka elveleier, så kom vi opp. Det var veldig tørt og varmt der oppe, og det har vist ikke regna på over to mnd! Først slapp vi av svigermora til Mel deretter dro vi på besøk hos hennes venninne som satt på fra byen. Der ble det chai og avslappning, før vi måtte dra ned igjen før mørket kom. Jeg skulle egentlig møte fadderbarnet til mamma, Morintat, men siden dette var på en lørdag og hun hadde skolefri, så var hun langt vekk med geitene. På turen nedover igjen var det en del som haika for å hente vann på veien, men vi kjørte innom skolen slik at jeg fikk sett hva hun har fått til, og det var rimelig imponerende.
Da vi slapp av de haikende samburuene, fikk vi med oss ei geit ned igjen til byen, som skulle bli dagens middag. Mens Melissa, Lino, Noor, Selma, Naomi, to haikere og jeg satt bak på lasteplanet til en bil var det jo bare rett og rimelig at vi også skulle få plass til en geit der bak. Etter litt kludring på hvor den skulle stå/ligge gikk det i orden, og turen ned på den fantastiske veien fortsatte. Litt lengre ned i heia fikk vi på en haiker til, så det ble litt trangt om plassen. Samtidig som man skulle prøve å holde seg fast for å ikke ødelegge kroppen helt, skulle Selma sove på fanget, så man kan si at jeg er litt mørbanka i kroppen i dag! Men det var jo en opplevelse i seg selv.

I dag var den store dagen hvor geita skulle slaktes, og Gulbrandsen skulle ikke la det gå til uten å være tilstede. Så da Lino og "vaktmestern" skulle slakte stod Noor og jeg klare på siden. Jeg hadde kamera, mens Noor skrek "kill it". Etter en times tid var geita slakta og partert, og vi var klare for litt geit. Men siden det ikke var noe strøm på dagen i dag måtte vi frem med grillen, og jeg skal si det smakte godt. Det er noe spesielt med geit i Afrika. Mens geita godgjorde seg på grillen lekte Noor, Selma og Naomi hårsalong med meg i hengekøya, så jeg kan være heldig som har igjen noen få hår på hodet. Dagen i dag har vært veldig deilig og avslappende, eller pole pole som man sier på swahili! Har bare lekt med ungene og ikke gjort noe produktivt. Vi avsluttet kvelden med litt geitesnacks, stekte ribbein.




7 kommentarer:

  1. "Kill it" Hahahahah herlig!:D
    Synes kjøreturene høres bra ut jeg, kan ikke helt se hva som er problemet... hehe;)
    Godt å høre alt står bra til hvertfall! Nyt de siste dagene!

    SvarSlett
  2. Er det Selma og Naomi på bildene? Så søte da:D

    SvarSlett
  3. Det er Selma og Naomi vettu. Det er nok ingen som kan forstå hvordan disse veiene er uten å erfare dem i real life! Så jeg skal ta deg med på en tur jeg Gudrun!

    SvarSlett
  4. Du er ganske så tøff Linn!! Lurer på om søstra di hadde stått klar med kamera når en geit skulle slaktes??

    SvarSlett
  5. Hehe...tøff ja :P Søstern har jo vært på elgjakt, men det er ikke akkurat hagle man bruker når de slakter geit her nede, her er det ren skjær håndkraft for å kvele geita...hehe. Er jo greit å vite hvor kjøttet i kjøledisken kommer fra! Er nesten bedre med geiteslakting enn høneslakting, hvor høna løper rundt og flakser uten hode...hehe.
    Men gratulerer så mye med sønn forresten. Jungeltelegrafen har kommet frem nerri her også =) går alt bra?

    SvarSlett
  6. Hehe, Gudrun tror deg på veiene:D Men blir gjerne med en tur dit fordet jeg altså!!

    SvarSlett
  7. aaah har ikke sett svaret før nå.
    Her går alt bra Linn. han vokser seg større og sterkere for hver dag.
    Ja hønseslakt vil jeg aldri se.... Egentlig vil jeg aldri se en eneste slakt...hehe

    SvarSlett